Hâkka Suresi - 38-43 . Ayet Tefsiri

Ayet


  • فَلَٓا اُقْسِمُ بِمَا تُبْصِرُونَۙ
    ﴿٣٨﴾
  • وَمَا لَا تُبْصِرُونَۙ
    ﴿٣٩﴾
  • اِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرٖيمٍۚ
    ﴿٤٠﴾
  • وَمَا هُوَ بِقَوْلِ شَاعِرٍؕ قَلٖيلاً مَا تُـؤْمِنُونَۙ
    ﴿٤١﴾
  • وَلَا بِقَوْلِ كَاهِنٍؕ قَلٖيلاً مَا تَذَكَّرُونَؕ
    ﴿٤٢﴾
  • تَنْزٖيلٌ مِنْ رَبِّ الْعَالَمٖينَ
    ﴿٤٣﴾

Meal (Kur'an Yolu)


﴾38-39﴿
Görebildikleriniz ve göremedikleriniz üzerine yemin ederim ki,
﴾40﴿
Kur’an elbette değerli bir elçinin sözüdür.
﴾41﴿
O bir şair sözü değildir. Ne de az inanıyorsunuz!
﴾42﴿
O bir kâhin sözü de değildir. Ne de az düşünüyorsunuz!
﴾43﴿
O, âlemlerin rabbi tarafından indirilmiştir.

Tefsir (Kur'an Yolu)


“Görebildikleriniz ve göremedikleriniz” ifadesi, varlık âleminde, görüleni ve görülemeyeni ile üzerine yemin edilmeye değer ne varsa tamamını, meselâ yüce Allah’ın zâtı, sıfatları ve evrende O’nun kudretini gösteren maddî ve mânevî varlıkları, yer ve gök cisimlerini, insanlar, melekler, cinler, âhiret âlemi vb. varlıkları kapsamaktadır.

Kur’an’ı tebliğ eden Hz. Peygamber’e müşriklerden bazıları şair, bazıları da kâhin diyorlardı. Bu sebeple yüce Allah burada yaptığı yeminle Kur’an-ı Kerîm’in bir şair veya kâhin sözü değil, değerli bir elçinin sözü olduğunu vurgulamıştır. Ayrıca söz sanatı bakımından da Kur’an’ın şiir olmadığını, kâhin sözüne benzemediğini bazan kendileri de itiraf ettikleri halde müşrikler ondan ne ibret almışlar ne de onun ilâhî kelâm olduğuna inanmışlardır (Resûlullah’ın içinde yaşadığı toplumda “şair” kelimesinin kullanıldığı özel anlam hakkında bk. Yâsîn 36/69). Müfessirlerin çoğunluğu Resûlullah hakkında söylenilen şair ve kâhin sözlerini dikkate alarak 40. âyetteki, “değerli elçi”den maksadın Hz. Peygamber olduğu kanaatine varmışlardır. Tekvîr sûresinin 19. âyeti de aynı lafızları taşır; fakat çoğunluğun yorumuna göre orada elçiden maksat Cebrâil’dir. Aslında bu iki yorum arasında bir çelişki yoktur. Zira Kur’an’ı Hz. Peygamber’e Cebrâil getirmiş, o da tebliğ etmiştir. Bu sebeple Tekvîr sûresindeki âyetin bağlamına Cebrâil, buradaki bağlama ise Hz. Peygamber uygun düşmektedir. Gerçekte Kur’an Allah’ın kelâmıdır; nitekim 43. âyette âlemlerin rabbi katından indirilmiş olduğu açıkça ifade buyurulmuştur. Buna göre Cebrâil ve Hz. Peygamber Allah’ın kelâmını kullarına ulaştırmada aracı oldukları için 40. âyette söz onlara nisbet edilmiştir (bk. Râzî, XXX, 117).


Kaynak : Kur'an Yolu Tefsiri Cilt: 5 Sayfa: 449-450
Hâkka Suresi Ayet Listesi