Ayet
-
اِنَّهُ فَكَّرَ وَقَدَّرَۙ
﴿١٨﴾
-
فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَۙ
﴿١٩﴾
-
ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَۙ
﴿٢٠﴾
-
ثُمَّ نَظَرَۙ
﴿٢١﴾
-
ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَۙ
﴿٢٢﴾
-
ثُمَّ اَدْبَرَ وَاسْتَكْـبَرَۙ
﴿٢٣﴾
-
فَقَالَ اِنْ هٰذَٓا اِلَّا سِحْرٌ يُؤْثَرُۙ
﴿٢٤﴾
-
اِنْ هٰذَٓا اِلَّا قَوْلُ الْبَشَرِؕ
﴿٢٥﴾
-
سَاُصْلٖيهِ سَقَرَ
﴿٢٦﴾
-
وَمَٓا اَدْرٰيكَ مَا سَقَرُؕ
﴿٢٧﴾
-
لَا تُبْقٖي وَلَا تَذَرُۚ
﴿٢٨﴾
-
لَـوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِۚ
﴿٢٩﴾
-
عَلَيْهَا تِسْعَةَ عَشَرَؕ
﴿٣٠﴾
Meal (Kur'an Yolu)
Tefsir (Kur'an Yolu)
Rivayete göre müşrikler Hz. Peygamber’e ve tebliğ ettiği Kur’an’a karşı nasıl bir tavır takınmaları gerektiğini Velîd b. Mug^re’ye sormuşlar, o da düşünüp taşındıktan sonra Hz. Peygamber’in bir sihirbaz, Kur’an’ın da önceki sihirbazlardan intikal eden bir sihir, bir beşer sözü olduğunu insanlar arasında yaymalarını tavsiye etmiştir. İşte 18-25. âyetlerde Velîd b. Mug^re örneğinde Kur’an’a karşı benzer şekilde inkârcı tutum sergileyenler kınanmış; 26-30. âyetlerde ise hak ettikleri uhrevî ceza özetlenmiştir. 26. âyette geçen “sekar” kelimesi ateşin isimlerinden olup cehennemin ağır cezalık kısımlarından birini ifade ettiği belirtilir (bk. Şevkânî, V, 377). 27-28. âyetler ise sekar hakkında, “hiçbir şeye acımayan, içine atılanları yakan ve insanın derisini kavuran korkunç bir yer” şeklinde detaylar vermektedir. “İnsanları kavurur” diye çevirdiğimiz 29. âyete “insanlara görünür” şeklinde de mâna verilmiştir (Zemahşerî, IV, 183). Aynı âyet, “Cehennem, orayı hak eden insana kendini gösteren bir tablo, bir aynadır” şeklinde de anlaşılabilir.
Müfessirler, 30. âyetteki “on dokuz” sayısını “cehennemde görevlendirilmiş olan on dokuz melek; meleklerden on dokuz grup; on dokuz saf; her birinin emrinde bir grup melek bulunan on dokuz yönetici melek” şekillerinde yorumlamışlardır (Zemahşerî, IV, 184; Şevkânî, V, 378; İbn Âşûr, XXIX, 298). Nitekim Tahrîm sûresinin 6. âyetinde de cehennemin başında iri cüsseli, sert tabiatlı ve Allah’ın emirlerini hemen uygulayan meleklerin bulunduğu bildirilmiştir.
Râzî, insanın günah işleyip cehenneme girmesine sebep olan beden ve zihin güçlerini on dokuz olarak tesbit etmiş; cehennemde gözetim vazifesi yapan zebânîlerin sayısı ile bu güçler arasında bir ilginin bulunduğunu ifade etmiştir (XXX, 203).
Kaynak : Kur'an Yolu Tefsiri Cilt: 5 Sayfa: 496